Connect with us

ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΒΗΜΑ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (CYBER BULLING) ΝΕΑ ΜΟΔΑ Ή ΑΠΕΙΛΗ;

Δημοσιεύτηκε

στις

91

Γράφει η Διευθύντρια του ΕΠΑ.Λ. Αμφιλοχίας ,κα Βασιλική Κ. Μουρατίδου
O ηλεκτρονικός εκφοβισμός , το λεγόμενο στην αγγλική ορολογία cyber bulling είναι μιας νέας μορφής εκφοβισμός που το τελευταίο διάστημα έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις.  Είναι η επιθετική συμπεριφορά από πρόθεση με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων  ή από κινητό ή από ηλεκτρονικό υπολογιστή.  Κάνει την εμφάνισή του στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης  όπως είναι το facebook, youtube, twitter, istagram, blogs ,κ.α. Δεν πρόκειται για νέο φαινόμενο μιας και ο τραμπουκισμός υπήρχε ανέκαθεν στην κοινωνία και τώρα μέσω του διαδικτύου μπορεί να πραγματοποιηθεί  ανώνυμα και επώνυμα ,με άνεση,  με ταχύτητα και χωρίς μεγάλο κόπο.   Αποστολή κειμένων, e-mails,άμεσων μηνυμάτων με κακό και βλάσφημο περιεχόμενο , νεκρές κλήσεις, κλοπή ηλεκτρονικής ταυτότητας, ανάρτηση προσβλητικών και εξευτελιστικών φωτογραφιών, ανάρτηση βίντεο και άλλου υλικού,   λεκτικές  απειλές ,  καυγάδες ,  ξυλοδαρμοί αποσκοπούν στο να ενοχλήσουν, να κοροϊδέψουν , να προσβάλλουν, να μειώσουν και να γελοιοποιήσουν  το  ανυπεράσπιστο άτομο. Ο χωρισμός μεταξύ  των εφήβων, μετά από μια εφήμερη σχέση, αποβαίνει οδυνηρός και σε καμία περίπτωση   το αδύναμο άτομο – που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι το κορίτσι- δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ηλεκτρονικού εκφοβισμού;
Δημιουργούνται ολόκληρες ομάδες  εναντίον  συγκεκριμένου ατόμου ή κάποιας συγκεκριμένης μερίδας ανθρώπων , συχνά ανηλίκων , καλώντας άλλους να δημοσιεύσουν μηνύματα μίσους .Η κλοπή και παραποίηση φωτογραφιών, ο χλευασμός, η κοροϊδία   και η συκοφαντική  δυσφήμηση , είναι ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους έκφρασης του cyberbulling.  Πρόσφατα διαβάσαμε ότι νεαρός άνω των 20 χρονών εξύβρισε ηλεκτρονικά τους αστυνομικούς της  Διεύθυνσης Ακαρνανίας , του έγινε μήνυση, αποκαλύφθηκαν τα στοιχεία του και τελικά συνελήφθη.
Ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός   συνδέεται άμεσα με την ενδοσχολική βία και μπορούμε να πούμε ότι τα περιστατικά παρενόχλησης  που λαμβάνουν χώρα μεταξύ παιδιών και εφήβων , εντός και εκτός του σχολείου , μεταφέρονται   ταχύτατα από τον πραγματικό στον ηλεκτρονικό κόσμο. Οι έφηβοι που πέφτουν θύματα γίνονται μοναχικοί, νιώθουν φοβισμένοι , αισθάνονται ανασφάλεια , χάνουν την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, απομονώνονται από τις παρέες τους , πιστεύουν ότι κάτι δεν πάει καλά και μπορεί να μην θέλουν να ξαναπάνε στο σχολείο. Επιπλέον, σε ακραίες περιπτώσεις , η συνεχής , επίμονη και έντονη παρενόχληση μπορεί να έχει  τρομερές συνέπειες όπως η πρόθεση για αυτοκτονία.
Τι μπορούμε να κάνουμε για να περιορίσουμε τέτοιου είδους φαινόμενα;
Υπάρχει μία σύγχυση όσον αφορά το σχολικό πλαίσιο.  Πρέπει να ομολογήσουμε  ότι η ιδιότητα του μαθητή δεν χάνεται μετά το πέρας των μαθημάτων και οτιδήποτε κάνει ο μαθητής εκτός των «σχολικών συνόρων» συνεχίζει να έχει αντίκτυπο στο σχολικό περιβάλλον την επόμενη μέρα.  Η θυματοποίηση του παιδιού  τόσο στο σχολείο όσο και στο διαδίκτυο πρέπει να αντιμετωπιστεί από τη διοίκηση του σχολείου με ρηξικέλευθες λύσεις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το πρόβλημα εστιάζεται περισσότερο στο θύτη και λιγότερο  στο θύμα.    Αξίζει να παραδεχθούμε ότι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν την κατάλληλη επιμόρφωση να αντιμετωπίσουν τέτοιες  καταστάσεις  και δεν υπάρχουν οι κατάλληλες δομές  μέσα στα σχολεία, όπως κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι ,  που θα μπορούσαν να τα  στελεχώσουν  και  να αναζητήσουν τη ρίζα του προβλήματος.  Αποβολές , ποινές και  τιμωρίες είναι επιδερμικές λύσεις  που δεν  επιφέρουν κανένα αποτέλεσμα παρά  οδηγούν  στην αποφυγή ευθυνών. Στα περισσότερα σχολεία οι γονείς δεν έρχονται ούτε  καν να πάρουν τους βαθμούς των παιδιών τους και «δεν έχουν ποτέ χρόνο» να παραστούν στις ενημερώσεις και στις εκδηλώσεις του σχολείου, πόσο μάλλον να ενημερωθούν για πιθανές παραβατικές συμπεριφορές του παιδιού τους. Το ξεράχνιασμα των  κανονισμών  λειτουργίας του σχολείου, η  δημιουργία σχολής γονέων και η αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ  γονιών και εκπαιδευτικών είναι μία πρώτη λύση.
Επειδή το σχολείο είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας- αν θέλουμε να αλλάξουμε την κοινωνία που παραπαίει- πρέπει να αναθεωρήσουμε τις απόψεις μας, να αναλάβουμε τις ευθύνες μας , να αφαιρέσουμε τον μανδύα του «ωχαδερφισμού» και να δώσουμε λύσεις.

(Γραμμή βοηθείας  :ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 80011 80015,χωρίς χρέωση, Δευτέρα ως Παρασκευή
πρωινές ώρες,
Safeline.gr : για καταγγελίες

Ακολουθήστε το e-maistros.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Continue Reading
Advertisement
Σχολιάστε

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *