Συνέντευξη με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας κ. Απ. Κατσιφάρα

Συνέντευξη με τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας κ. Απ. Κατσιφάρα

• Κύριε Κατσιφάρα,ευχαριστούμε για την παρουσία σας στην εφημερίδα μας. Οι ερωτήσεις μας θα επικεντρωθούν στο νομό της Αιτωλοακαρνανίας και κυρίως στο βόρειο κομμάτι της το οποίο θεωρούμε ότι έχει παραμεληθεί με τα προβλήματα να συσσωρεύονται χρόνο με το χρόνο. Ζητήματα που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια, τη ζωή και την καθημερινότητα των πολιτών, όπως η έλλειψη συντήρησης της παλιάς εθνικής οδού και συγκεκριμένα των διαδρομών από Κουβαρά μέχρι τη Συκούλα αλλά και από την Αμφιλοχία μέχρι τη Βόνιτσα ο οποίος αποτελεί το πιο ακριβοπληρωμένο με φόρο αίματος δρόμο στην Αιτωλοακαρνανία.Η μη αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών έχει προκαλέσει την αγανάκτηση των πολιτών και την έντονη δυσφορία του απέναντι στην πολιτική της Περιφέρειας.
Σας ευχαριστώ για τη δυνατότητα που μου δίνετε να απευθυνθώ στους πολίτες της Αμφιλοχίας κυρίως και να μιλήσουμε για τις πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει για τα μεγάλα προβλήματα του οδικού δικτύου, γιατί έχουμε αναλάβει πολλές και σημαντικές πρωτοβουλίες. Από την αρχή, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι η κατάσταση του οδικού δικτύου της Αιτωλοακαρνανίας, δεν με ικανοποιεί όσο θα έπρεπε. Επίσης, όπως γνωρίζετε, πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό δίκτυο νομού της Ελλάδας. Τέλος, μέχρι πρόσφατα, πριν τη λειτουργία της Ιόνιας οδού, όλη η κίνηση επιβάρυνε το εθνικό δίκτυο αρμοδιότητας της Περιφέρειάς μας.
Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, το οδικό δίκτυο τέθηκε σεπροτεραιότητα. Ωστόσο, είχαμε να αντιμετωπίσουμε δύο σημαντικά ζητήματα, την κατάργηση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) της Αυτοδιοίκησης, σε συνδυασμό με την αρμοδιότητα του εθνικού δικτύου που περιήλθε στις Περιφέρειες, χωρίς να συνοδεύεται και από οικονομικού πόρους. Αν και τα έχετε καταγράψει αυτά, θεωρώ σκόπιμο να σάς τα υπενθυμίσω. Πρώτο μας μέλημα, η εξεύρεση χρηματοδοτικού εργαλείου, ώστε να λύσουμε το πρόβλημα χρηματοδότησης. Ξεκίνησε η διεκδίκηση ενός μόνιμου εργαλείου, που θα μας επιτρέπει να σχεδιάζουμε έγκαιρα και με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια τις ανάγκες μας. Το φθινόπωρο 2014, καταφέραμε να θεσμοθετηθεί ειδικός κωδικός στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τις συντηρήσεις οδικού δικτύου της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, με χαμηλό αρχικά προϋπολογισμό.
Παράλληλα, από το 2014 έως το 2016, άλλαξε τρεις φορές ο νόμος που πραγματοποιούνται δημοπρασίες, δημιουργώντας μεγάλες καθυστερήσεις στην εξέλιξη των διαγωνιστικών διαδικασιών. Σήμερα, μπορούμε να πούμε ότι βρισκόμαστε, για την Αιτωλοακαρνανία σε ένα αρκετά καλό σημείο, τόσο από πλευρά διασφάλισης πόρων, όσο και διαδικασιών. Υπάρχουν εργολάβοι για το σύνολο σχεδόν του εθνικού οδικού δικτύου, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται διαγωνισμοί για το σύνολο του επαρχιακού οδικού δικτύου, με διασφαλισμένα τα χρήματα.
Είμαι απολύτως ικανοποιημένος για τη διασφάλιση εργαλείου χρηματοδότησης συντήρησης. Είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι οι συντηρήσεις, που αναμένονται το επόμενο διάστημα τόσο στο εθνικό όσο και στο επαρχιακό δίκτυο, θα υλοποιηθούν εντός του χρονοδιαγράμματός τους. Για μεν το επαρχιακό δίκτυο, υπάρχουν εγκεκριμένα 44 έργα, προϋπολογισμού περίπου 50 εκ. ευρώ, ενώ για το εθνικό δίκτυο σε όλη την Περιφέρεια 73 έργα με προϋπολογισμό 71 εκ. ευρώ. Αυτά τα χρήματα δεν είχαν διασφαλιστεί ποτέ πριν. Είναι η πρώτη φορά.
Δεν θα είμαι ποτέ ικανοποιημένος, εάν δεν συντηρηθεί, στο σύνολό του, το δίκτυο.
• Αποκαρδιωτική είναι και η κατάσταση των παρακείμενων σημείων της ασφάλτου. Σκουπίδια, μπάζα, καταστραμμένες προστατευτικές μπάρες, ελλιπής φωτισμός σε τοπικούς και εθνικούς δρόμους,ανεξέλεγκτη βλάστηση επί της ασφάλτου δυσχεραίνουν την οδήγηση ενώ γνωρίζουμε ότι συνεργεία για τον καθαρισμό των οδών από τις αρχές υπάρχουν.Θεωρείτε ότι η επιλογή των προσώπων που τοποθετήσατε στις αρμόδιες θέσεις ήταν η πλέον κατάλληλη;
Σε καμία περίπτωση δεν τίθεται ζήτημα προσώπων. Εμείς, στην Περιφέρεια λειτουργούμε ομαδικά. Έχουμε τα στελέχη μας τα διοικητικά, που βρίσκονται όλη την ημέρα στο δρόμο για να μπορούμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των πολιτών. Με κρύο, με βροχή, με χιόνια, με ζέστη, το πρωί βρίσκονται στο δρόμο και στη συνέχεια στο γραφείο για να ανταπεξέλθουν στις γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Επίσης, θα ήθελα με την ευκαιρία να αναφερθώ στην υποστελέχωση των υπηρεσιών μας. Από το 2011 μέχρι σήμερα υπάρχει μείωση στελεχών που υπερβαίνει το 40%, ενώ παράλληλα έχουν αυξηθεί οι διαδικασίες, η γραφειοκρατία και η δουλειά μας, εφόσον έχουμε περισσότερους διαγωνισμούς σε εξέλιξη και περισσότερους πόρους για έργα.
Η Περιφερειακή Αρχή αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και διεκδικήσεις, ενώ βρίσκεται σε ετοιμότητα για διεκδίκησης υπαλλήλων, όπως τώρα με την κινητικότητα που πρώτη η Δυτική Ελλάδα κατάφερε και έφερε 48 νέους υπαλλήλους από άλλες υπηρεσίες.
• Απελπιστική είναι και η κατάσταση του οδικού δικτύου στην πόλη της Αμφιλοχίας. Η είσοδος στην πόλη από τη μεριά του Αγρινίου αλλά και της Άρτας αποτελεί εικόνα ντροπιαστική και δυσφημιστική για την πόλη τη στιγμή που προσπαθεί να καθιερωθεί ως πόλος τουριστικής έλξης. Η αποκατάσταση ενός τόσο μικρού κομματιού δρόμου προφανώς και δεν είναι ανέφικτη λόγω έλλειψης πόρων. Για ποιο λόγο λοιπόν έχει εγκαταλειφθεί η περιοχή μας;
Θα ήθελα να διευκρινίσω ότι στην Περιφέρεια γνωρίζουμε τα προβλήματα, μελετάμε επιλογές, έχουμε ξεκινήσει διαδικασίες και για τα περισσότερα θέματα έχουν δρομολογηθεί λύσεις. Δεν είναι όλα τα ζητήματα ίδια. Άλλα είναι εύκολα και άλλα πιο δύσκολα. Ας δούμε τα θέματα της Αμφιλοχίας. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη εργολαβία. Έχουν ξεκινήσει εργασίες για το κοπή βλάστησης και αναμένεται το επόμενο διάστημα να συνεχιστούν οι εργασίες με άσφαλτο. Στην είσοδο της πόλης από την πλευρά της Άρτας, οι παρεμβάσεις θα γίνουν άμεσα. Στην είσοδο στην πόλη από τη μεριά του Αγρινίου, όπου υπάρχει μεγάλο πρόβλημα, απαιτείται αποκατάσταση προβλημάτων υποδομής εξαιτίας δικτύων κοινής ωφέλειας. Ο σχεδιασμός μας προβλέπει παράλληλες κινήσεις. Αρχικά θα προβούμε σε άμεση άρση επικινδυνότητας για την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Αυτή η ενέργεια έχει προσωρινό χαρακτήρα, προκειμένου να διασφαλιστεί η μετακίνηση των πολιτών. Παράλληλα, προχωράμε σε δοκιμαστικές τομές και σύνταξη μελέτης για την πλήρη αποκατάσταση της υποδομής, που όπως ανέφερα οφείλεται σε υποδομή δικτύων κοινής ωφέλειας.Μόλις ολοκληρωθεί η μελέτη, θα ενταχθεί έργο για την αποκατάσταση, που θα δώσει και την οριστική λύση.
Ωστόσο, θα ήθελα να ενημερώσω για την απόφασή μας να εντάξουμε ένα νέο έργο αποκατάστασης εθνικού οδικού δικτύου που αφορά μόνο την ΠΕ Αιτωλοακαρνανίας, το οποίο ήδη έχει εγκριθεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο, προϋπολογισμού 10 εκατομμυρίων ευρώ. Σύντομα ξεκινούν διαδικασίες.
Για εμάς, στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, μετά τη διασφάλιση του χρηματοδοτικού εργαλείου, μόνη προτεραιότητα το οδικό δίκτυο. Είμαι σίγουρος ότι το επόμενο διάστημα θα ξεδιπλωθεί η στρατηγική με την οποία κινηθήκαμε και θα φανεί το έργο μας για την συντήρηση του οδικού δικτύου. Αποτελεί το στοίχημά μας για την επόμενη περίοδο. Ένα δεσμευτικό στοίχημα.
• Τρεις νομοί απαρτίζουν την περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας και ενώ η Αχαΐα και η Ηλεία φαίνεται να ακολουθούν ανοδική τροχιά επιχειρηματικής και τουριστικής ανάπτυξης,η Αιτωλοακαρνανία παραμένει ο φτωχός συγγενής.Γιατί;Ποιες πρωτοβουλίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην οικονομική ενδυνάμωση του τόπου μας;
Στην Δυτική Ελλάδα κάθε περιοχή μας έχει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και πλεονεκτήματα. Εμείς, σε αυτό το πλαίσιο προσπαθούμε να αξιοποιούμε κάθε πλεονέκτημα, να καλύπτουμε κάθε ανάγκη. Αποτελεί ωστόσο πραγματικότητα ότι η Αιτωλοακαρνανία είναι φτωχός συγγενής; Ασφαλώς και όχι. Θα ήθελα με μερικά παραδείγματα να αποδείξω ότι, για εμάς, όλες οι Περιφερειακές Ενότητες είναι το ίδιο και ότι τα πλεονεκτήματα του κάθε νομού αξιοποιούνται από τις πρωτοβουλίες και τις χρηματοδοτήσεις της Περιφέρειας.
Ξεκινώ με το πρόγραμμα των νέων αγροτών. Στην περιφέρειά μας εντάχθηκαν 1.733 νέοι αγρότες, 415 στην Αχαΐα, 596 στην Ηλεία και 722 στην Αιτωλοακαρνανία. Άρα, οι περισσότεροι νέοι αγρότες που αξιοποίησαν το πρόγραμμα είναι από την Αιτωλοακαρνανία και με το μεγαλύτερο προϋπολογισμό.
Θα αναφερθώ στα σχέδια βελτίωσης. Έχουν υποβληθεί συνολικά 1244 προτάσεις, εκ των οποίων 306 στην Αχαΐα, 388 στην Ηλεία και 550 στην Αιτωλοακαρνανία. Άρα, οι περισσότερες προτάσεις είναι για Αιτωλοακαρνανία.
Επίσης, θα ήθελα να αναφερθώ στον αναπτυξιακό νόμο, σε εντάξεις επιχειρηματικότητας. Η Αιτωλοακαρνανία είναι παρούσα και μάλιστα με υψηλά ποσοστά. Το ίδιο στην επιχειρηματικότητα για τον τουρισμό.
Το μεγαλύτερο όμως πλεονέκτημα της Αιτωλοακαρνανίας είναι η ιχθυοκαλλιέργεια. Η θέση μας είναι υψηλότατη στο χάρτη.
Ο τόπος μας χρειάζεται περαιτέρω ενδυνάμωση. Οι νέοι μας πρέπει να μείνουν στον τόπο μας. Τα χρηματοδοτικά μας εργαλεία είναι στραμμένα σε αυτήν την κατεύθυνση. Η πληροφορία όμως δυστυχώς δεν φτάνει στους ανθρώπους που τη χρειάζονται. Στόχος μας είναι να βρισκόμαστε όλο και πιο κοντά στους πολίτες και να ενημερώνουμε για τις δυνατότητες που υπάρχουν, ώστε να συμμετέχουν ενεργά σε δυνατότητες που παρέχονται.
Πέρα απ’ αυτά, όμως, επειδή η ερώτηση σας έχει μια αμιγώς πολιτική διάσταση, θα σας έλεγα ότι από την πρώτη στιγμή θέσαμε ως στόχο την ισόρροπη και συμμετρική ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδος. Και αυτό τον στόχο υπηρετούμε, χωρίς παρεκκλίσεις. Δεν υπάρχουν διακρίσεις ή τοπικιστικές λογικές. Υπάρχουν μόνο προβλήματα και απαντήσεις.
• Τελικά ποιος φταίει για τα κακώς κείμενα στο νομό μας και στην ευρύτερη περιοχή της Αμφιλοχίας;Αδιαφορία των αιρετών αντιπροσώπων,έλλειψη χρηματοδότησης,εμπάθειες πολιτικών προσώπων, άκαμπτη γραφειοκρατία, πολιτικές σκοπιμότητες;Από πού τέλος πάντων πηγάζουν όλα αυτά τα προβλήματα;
Για την λύση ενός προβλήματος υπάρχει μια αλυσίδα προσώπων που εμπλέκονται και μια σειρά διαδικασιών που πρέπει να ακολουθηθούν. Όταν ένας κρίκος αλυσίδας σπάει, η αλυσίδα διαλύεται. Άρα, είναι ευθύνη όλων όσοι εμπλέκονται να μην μεταφέρουν την ευθύνη ο ένας στον άλλον.
Εμείς, τα χρόνια της θητείας μας, δουλέψαμε και συνεχίζουμε να δουλεύουμε. Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε και πάντα να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν. Όμως, κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν έγιναν βήματα που ποτέ έως τώρα δεν είχαν γίνει.
• Θεωρείτε ότι στα εννέα χρόνια ως Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, ως ανθρώπινο δυναμικό, αξιοποιήσατε τα καλύτερα «όπλα» που είχατε στη «φαρέτρα σας»; Μήπως η επιλογή των προσώπων δεν ήταν η πλέον ενδεδειγμένη και κατάλληλη ώστε να δώσουν λύση μια και έξω στα χρόνια προβλήματα του νομού;
Όπως ήδη έχω αναφέρει, εμείς στην Περιφερειακή Αρχή λειτουργούμε ως μία ομάδα. Θα ήθελα να είμαι συχνότερα ο ίδιος πιο κοντά στον πολίτη. Ωστόσο, το μέγεθος της Περιφέρειάς μας, η ανάγκη να διεκδικούμε και να βρισκόμαστε κοντά στα κέντρα αποφάσεων, αλλά και η δραστηριότητα που έχουμε αναπτύξει στην Ευρώπη και κάνει γνωστή την Περιφέρειά μας στην Ευρώπη, περιορίζει το χρόνο μου.
• Ποιος ο απολογισμός του έργου σας στη Δυτική Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Αιτωλοακαρνανία;
Την περίοδο της κρίσης, αντί να σηκώσουμε τα χέρια ψηλά και να μην κάνουμε τίποτα, σηκώσαμε τα μανίκια και φέραμε πόρους που δεν υπήρχαν ποτέ πριν. Στις εκλογές αυτές απευθυνόμαστε στους πολίτες της Αιτωλοακαρνανίας αναδεικνύοντας 50 παρεμβάσεις μας στο νομό και είτε τοπικές, είτε σε επίπεδο νομού είτε σε περιφερειακό επίπεδο. Θα ήθελα να αναφερθώ στο αποχετευτικό δίκτυο Μενιδίου, στην Αστική ανάπλαση Αμφιλοχίας, σε ένα μεγάλο πρόγραμμα αθλητικών εγκαταστάσεων που έχουμε σε εξέλιξη. Και μια σειρά παρεμβάσεων, μεγαλύτερων ή μικρότερων που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Επίσης, υπάρχει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός για αγροτική οδοποιία, για την οποία διπλασιάσαμε τον προϋπολογισμό και στην Αιτωλοακαρνανία έχουν εγκριθεί έργα ύψους 3,3 εκ. ευρώ περίπου. Ο Δήμος Αμφιλοχίας έχει διασφαλίσει από αυτό το κονδύλι 835 χιλ. ευρώ.
Επίσης, σχεδιάστηκε το Κέντρο Κοινότητας και λειτουργεί σε κάθε Δήμο με πόρους της Περιφέρειας.
Η Περιφέρεια, η περιφερειακή Αρχή και εγώ προσωπικά είμαστε παρόντες. Σχεδιάζουμε για κάθε γωνιά του τόπου μας και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.
• Κύριε Κατσιφάρα λόγω της επαγγελματικής μας δραστηριότητας, βρισκόμαστε καθημερινά σε στενή επαφή με τους πολίτες, δεν σας κρύβουμε ότι αυτό που αφουγκραζόμαστε από αυτούς είναι η δυσαρέσκεια στην μέχρι τώρα πορείας σας, (αδιάψευστος μάρτυρα η εικόνα της περιοχής). Ποιο είναι το μήνυμα που θα στέλνατε στους πολίτες ώστε να «λειάνετε» το άσχημο κλίμα και να τους πείσετε να σας ξαναψηφίσουν;
Μέχρι αυτήν τη στιγμή, είμαστε η μόνη παράταξη που έχει σχέδιο για την επόμενη ημέρα. Είμαστε οι μόνοι που ξέρουμε τα προβλήματα του τόπου μας, που μιλάμε για αυτά και που έχουμε επεξεργαστεί λύσεις. ‘Έχουμε καταθέσει τις προτάσεις μας και μιλάμε για αυτές, απευθυνόμενοι στους πολίτες.
Έχουμε καθαρή θέση για τον κόμβο Μενιδίου. Έχουμε έτοιμο σχέδιο για την είσοδο Αμφιλοχίας.
Έχουμε αποδείξει ότι ξέρουμε να διεκδικούμε. Την περίοδο της κρίσης δημιουργήσαμε πρόγραμμα για τον αθλητισμό στην Περιφέρεια, πρόγραμμα για τα αντιπλημμυρικά, για την υγεία, για την αγροτική οδοποιία. Δεν μείναμε απαθείς.
Όμως, πιο σημαντικό θεωρώ το γεγονός ότι η παράταξή μας διατάσσει τις δυνάμεις της με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργηθεί ένα οικονομικό περιβάλλον που θα απαντήσει στο μεγάλο ζήτημα της ανεργίας. Εκεί στρέφουμε το ενδιαφέρον μας.

Συνέντευξη στην εφημερίδα Μαΐστρος – Έντυπη έκδοση 267

Share

Αφήστε ένα σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*